آخرین اخبار

اگر اسلام را قبول دارید اما رای ندهید مرتکب گناه شده‌اید/ شور انتخاباتی کم نیست، ذهن مردم درگیر مسائل مهمتر است

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خدا، اسلام و نظام رای دادن را واجب کرده‌اند و بنابراین کسی که رای ندهد مرتکب گناه شده است.

اشتراک گذاری
01 اسفند 1402
کد مطلب : 11949

حمیدرضا ترقی

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ فرصت زیادی تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی نمانده است، اما خبری از شوی انتخاباتی نیست. بخشی از جامعه رای دادن در هر شرایطی را وظیفه خود می‌دانند، اما بخشی دیگر برای رای دادن فاکتورهای دیگری را هم در نظر می‌گیرند. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره وضعیت مشارکت در انتخابات پیش رو با توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ گفت‌وگو کرده است. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

*در کشور به علت انتخابات‌های مکرر، اینگونه نیست که از یکسال قبل ذهن مردم مشغول انتخابات شود. امسال رهبری از ابتدای سال این موضوع را مطرح کردند و بخشی از خواص کشور نیز به این موضوع پرداختند، اما اذهان عمومی به طور طبیعی درگیر مسائل مهم دیگری نظیر جنگ غزه تا حوادث کرمان است. موضوع انتخابات، موضوع اولویت داری در ذهن عموم مردم نشده، اما طبق نظرسنجی‌هایی که صورت می‌گیرد، این روند روبه رشد است و یقینا مردم به وقتش، وارد صحنه می‌شوند و مشارکتی که انتظار می‌رود، حاصل خواهد شد. 

*طبیعی است دستگاه‌های مختلفی برای افزایش مشارکت خیز برداشتند و نسبت به دوره‌های گذشته، نظام امکانات بسیار وسیع‌تری را برای ایجاد شور و عدالت در تبلیغات فراهم کرده، که به نظر می‌رسد در هیچ دوره‌ای چنین چیزی نداشتیم. زمان تبلیغات انتخاباتی را باید زمان توجه مردم به مقوله انتخابات و مشارکت در نظر گرفت.

*الان وقت این نیست که مردم شور انتخاباتی داشته باشند؛ الان وقت تحقیق و بررسی و شناخت احزاب و گروه‌های سیاسی است که می‌خواهند نقش تصمیم‌سازی را برای مردم ایفا کنند. باید مقدماتی را فراهم کرد تا مردم از بین ۱۳ الی ۱۴ هزار نامزدی که در سراسر کشور حضور دارند، تعدادی را برای مجلس انتخاب کنند. این توقع پوپولیستی است که بخواهیم شرایطی ایجاد کنیم که همه در آن سهیم باشند و همه وقتشان را در ستاد‌های انتخاباتی بگذرانند.


بیشتر بخوانید:

اینکه می‌گویند در انتخابات رای سفید بدهید روش مفتضحانه‌ای است/ تنها یک طبقه پایین از نظر فرهنگی رای می‌دهند

یک کاندیدا را تایید کردند و اسمش را گذاشتند انتخابات/یا انتخابات آزاد برگزار کنید یا جمهوری اسلامی را به حکومت دینی تبدیل کنید


*این که میگویند انتخابات برای مردم اهمیتی ندارد را قبول ندارم. این دیدگاه مایوس کننده‌ای است که توسط ضد انقلاب، دشمنان خارجی و برخی از جریان‌های سیاسی داخل کشور که سرمایه اجتماعی ندارند، دامن شده است. اگر انتخابات برای مردم مهم نبود، دشمن تا این اندازه توپخانه خود را علیه مشارکت مردم به کار نمی‌انداخت. 

*مردم ما، مردم تکلیف گرایی هستند و جمع زیادی از مردم اصلا به اینکه مشکلات کشور چیست و وضع اقتصاد چگونه است، کاری ندارند و تکلیفشان را انجام می‌دهند و رای می‌دهند.  مشکلات کشور هرگز آن‌ها را از این وظیفه باز نمی‌دارد.

*برخی فقط به سفره خودشان نگاه میکنند؛ اگر پر بود، رای می‌دهند؛ اگر سفره خالی بود، می‌گویند رای نمیدهیم. این‌ها جمعیت زیادی در کشور ما نیستند.

*ما یک جامعه اسلامی داریم و جامعه اسلامی نیز حاوی یکسری احکام اسلامی است. مبانی نظری در اسلام هم مشخص است. طبیعتا زمانی که از مراجع استفتاء می‌کنند که رای دادن در نظام اسلامی چه حکمی دارد، خب علما باید نسبت به آن پاسخ دهند. برخلاف نظام‌های دیگر مانند ترکیه، که اگر کسی رای ندهد جریمه می‌شود و از حقوق اجتماعی محروم می‌شود، در اینجا براساس مبانی دینی صحبت می‌شود. آن کسی که به مبانی دینی اسلام اعتقاد دارد، از آنجایی که جمهوری اسلامی متکی به آرای مردم است، پس لازم می‌داند همه مردم ازحقی که برایشان در قانون آمده، استفاده کنند.

*اگر کسی بگوید واجب است که از حق رای دادن استفاده کنید، آیا به معنای تحمیل است؟ یا حرف زشتی است؟ می‌گویند این خانه شما است، خب از آن استفاده کنید. بحث اجبار نیست.

*چرا نماز می‌خوانید؟ چون واجب است. خب رای دادن هم مانند سایر احکام اسلام، واجب است. اینکه هم به مسائل دینی اعتقاد داشته باشید، هم احکام اسلامی را رعایت نکنید، مرتکب گناه شده‌اید، زیرا واجبی که خدا و اسلام و نظام تعیین کرده‌اند، را انجام نمی‌دهد. رای دادن یک واجب شرعی، دینی و ملی است. 

*من فکر می‌کنم میزان مشارکت در انتخابات، بالای ۵۵ درصد خواهد بود، در شهر‌های بزرگ شاید کمتر باشد، اما میانگین در کل کشور، بیش از ۵۵ درصد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =